Co je to použitelnost webu?
Použitelnost nám ukazuje, jak dobře se dá daný web používat. Nebo-li jak je srozumitelný a přehledný. Základním "mottem" použitelnosti se dá nazvat fráze Steva Kruga: "Nenuťte uživatele přemýšlet". Je to chytré.
Použitelnost nám ukazuje, jak dobře se dá daný web používat. Nebo-li jak je srozumitelný a přehledný. Základním "mottem" použitelnosti se dá nazvat fráze Steva Kruga: "Nenuťte uživatele přemýšlet". Je to chytré.
Zodpovězte si na jednoduché otázky, které se mohou týkat zrovna vašeho webu a pomůžou vám vaše texty lépe vyladit. Ne všechno jsou chyby v použitelnosti, některé body jsou pouze doporučením, aby byl váš web ještě lepší.
Základní poznatky pro celý web
Každý web by měl dodržovat pár základních pravidel, která jsou obecná pro celý web a jakoukoliv stránku. Jsou to většinou pouze doporučení, jak to dělat lépe.
- Tvoří doplňkovou grafiku profesionální obrázky nebo profesionální fotografie?
- Nemáte na webu animované prvky? Zbytečné animované prvky jsou nevhodné.
- Máte všechny texty dokončené a kategorie plné? Typickou chybou je "Tato kategorie je prázdná" nebo také "Stránka neexistuje."
- Je možné web jednoduše ovládat?
- Poznáte na první pohled, co váš web nabízí?
- Je váš web přehledný a srozumitelný?
- Máte důležité věci nahoře na stránce? Lidé nescrolují.
- Máte web rozdělený na jasné oblasti? Například je jasně rozlišitelná navigace, informační části…
- Máte sepsané cíle vašeho webu? To vám může pomoci. A pak veďte uživatele k tomuto cíli.
- Máte vše, co spolu souvisí, udělané ve stejném stylu? Používáte správnou velikost písma, font, barvu atp.
- Dodržujete na webu zvyklosti, na které jsou uživatelé zvyklí? Příliš mnoho inovací nepřináší vždy úspěch.
- Nepoužíváte zbytečně vykřičníky, různé barvy, hodně výrazných sdělení?
- Nemáte na svém webu zbytečné prvky? Patří mezi ně například: špatná orientace na zákazníka a mluvení hlavně o vás. Texty v duchu "vítejte na našem webu, my jsme, my umíme dobře to a to, sebevychvalování". Časté jsou i vágní popisy ("mladá a dynamická firma"). Lepší je popsat, jak vyřešíte problém zákazníka a jaké mu poskytnete benefity.
- Máte nahoře na stránce kontakty? Pro lepší důvěryhodnost a také pro lepší orientaci uživatelů je dobré mít nahoře na každé stránce napsány kontakty. Nejlépe ve formátu “máte dotaz? (+420) xxx xxx xxx (po - pá 7-15h) + jméno konkrétního člověka”.
- Máte vyhledávací pole správně umístěno a ve správném formátu? Vyhledávání by mělo být vždy textové pole (ideálně co nejdelší) + tlačítko + slovo vyhledat. Nemělo by obsahovat výběr rozsahu vyhledávání, vysvětlivky jak hledat ani složité názvy a popisky.